Sådan finder du det rigtige kontor for dig og din virksomhed

Ejendomstorvet.dk - - #blog

Du skal finde et nyt kontor, men hvilken form for kontor skal du vælge? Nogle siger hjemmekontor, andre siger et kontor til leje eller salg og en tredje snakker måske om kontorhoteller. Mulighederne er mange og forvirringen kan være stor, når du skal vælge den rette type kontor for dig, din virksomhed og måske endda også dine medarbejdere.

Men hvorfor er det så vigtigt at finde et godt kontor, som passer til dig og din virksomhed? Fordi et kontor er med til at danne rammer for hverdagens arbejdsopgaver, og fordi de fleste bruger ca. 1/3 af deres hverdag på kontoret.

Vi har tilladt os at bruge vores mere end 20 års erfaring til at give dig nogle gode råd med på vejen, så du forhåbentlig kan finde det helt optimale kontor med disse tre trin.

1. Vælg den rigtige type kontor

Et kontor er en lokalitet eller et erhvervslokale, hvor virksomheder driver deres virksomhed og forretning fra.

Der er flere forskellige slags kontorer, som du med fordel kan overveje og læse mere om. Du kan se de mest benyttede kontortyper herunder:

  1. Hjemmekontor
  2. Virtuelt kontor
  3. Kontor til leje og salg – herunder eget storrumskontor og enkeltmandskontor
  4. Kontorhoteller og kontorfællesskaber
  5. Kontordomicil

Skal jeg vælge et hjemmekontor?

Hjemmekontorer og hjemmearbejde har vundet indpas på de danske arbejdspladser gennem de sidste par år. Særligt under coronakrisen har flere arbejdspladser og medarbejdere fået øjnene op for muligheden for at arbejde hjemme fra deres hjemmekontor med de fordele og ulemper, som der kan være tilknyttet et hjemmekontor.

Når du overvejer, hvorvidt et hjemmekontor er noget for dig, så overvej dette:

  • Hvad er din arbejdsplads holdning til at arbejde hjemmefra?
  • Har du plads til et hjemmekontor i din egen bolig?
  • Trives du med at arbejde hjemme i din egen bolig?
  • Er det bare dig, som skal arbejde i hjemmekontoret?

Hvis du kan sige ja til disse tre spørgsmål, så kan du meget vel overveje din mulighed for et hjemmekontor.

Læs alt om hjemmekontorer her – lige fra fordele og ulemper til overvejelser omkring indretning af dit hjemmekontor.

Bør jeg opgradere mit hjemmekontor til et virtuelt kontor?

Et virtuelt kontor ligner på mange måder et hjemmekontor, da brugeren af et virtuelt kontor arbejder udefra eller hjemmefra – men ikke på et decideret kontor ud fra den konventionelle definition.

Særligt hvis du er virksomhedsejer kan du overveje, om et virtuelt kontor er det rette for dig, da du får fordelene ved at arbejde, hvor det passer dig, mens du samtidig har en officiel adresse uden for din egen bolig. Derudover vil du ofte have mulighed for at få telefonpasning, postordning og brug af mødelokale med i prisen for et virtuelt kontor.

Når du overvejer, hvorvidt et virtuelt kontor er noget for dig, så tænk over dette:

  • Ejer du den pågældende virksomhed?
  • Vil du ikke betale for et fysisk kontor, men gerne have en mere professionel adresse end din boligadresse?
  • Vi det hjælpe dig i din hverdag at have postmodtagelse, telefonpasning og/eller mødelokaler tilgængeligt?
  • Er det en lille enkeltmandsvirksomhed eller en startup-virksomhed?

Hvis du kan sige ja til dette, så er et virtuelt kontor værd at overveje. Vi anbefaler at du læser meget mere om virtuelle kontorer her: lige fra hvem der egner sig godt til et virtuelt kontor - til hvordan du finder det rette virtuelle kontor .

Skal jeg vælge et kontor til leje eller et kontor til salg?

Det almindelige kontor er nok den mest benyttede kontortype og den type kontor, som de fleste tænker på, når de hører ordet ”kontor”.

Et kontor til leje eller salg finder du i en ejendom, hvor der er nogle specifikke erhvervslokaler, som du kan leje eller købe til kontor.

Har du tænkt på at finde et klassisk kontor, så overvej følgende spørgsmål:

  • Mangler du lokaler til kontor?
  • Vil du gerne leje eller købe et kontor til dig og dine medarbejdere?
  • Er det en lille eller mellemstor virksomhed, som leder efter kontorlokaler?
  • Vil du have enkeltmandskontorer, storrumskontorer eller måske begge dele?

Hvis du kan nikke genkendende til dette, så bør du overveje et kontor til leje eller salg i en erhvervsbygning. Du kan læse meget mere om hvem, hvad og hvorfor du bør vælge et kontor, ligesom du kan komme nærmere og et kontorlejemål eller et kontor til salg er mest attraktivt for dig.

Skal jeg have separate kontorlokaler eller storrumskontor til mig og mine medarbejdere?

Storrumskontorer blev mere og mere populære i 2010erne, hvor mange virksomhedsejere opdagede, at der kan være fordele ved at placere sig selv og sine medarbejdere i et storrumskontor.

Det kan være svært at spå om, hvorvidt det er den rette beslutning for dig at have storrumskontorer, separate kontorer eller en blanding til dine medarbejdere. Her bør branche, støjniveau, antal medarbejdere og mange andre faktorer indtænkes i din beslutning.

Du kan læse meget mere om, hvorvidt et storrumskontor eller enkeltmandskontorer er det rette for dig og din forretning.

Læs også: Er storrumskontorer noget for mig?

Skal jeg vælge et kontorhotel eller et kontorfællesskab?

Kontorhoteller og kontorfællesskaber minder meget om hinanden. Begge koncepter består af åbne kontormiljøer, og du kan vælge mellem flere typer af kontorpladser på både kontorhoteller og kontorfællesskaber.

Den centrale forskel ligger i, at der er fokus på samarbejde, sparring og networking i en særlig grad, når det kommer til et kontorfællesskab. Mens du opfordres til at socialisere dig i kontorhoteller, er det mere forventet at du aktivt vil søge nye samarbejder med andre virksomheder i et kontorfællesskab.

Når du overvejer et kontorhotel eller et kontorfællesskab, så tænk over dette:

  • Vil du gerne leje kontorpladser?
  • Trives dig og din virksomhed i åbne kontormiljøer?
  • Er socialt samvær og samarbejde med andre virksomheder vigtigt for dig?
  • Vil du have masser af faciliteter inkluderet i din leje, så du ikke selv skal bruge penge på dem?
  • Har du en mindre virksomhed?

Hvis du har svaret ja til alle disse spørgsmål, så læs mere om kontorhoteller og kontorfællesskaber . Vi fortæller dig om alt fra faciliteter til populære byer for kontorhoteller, samt fordele ved kontorhoteller og typer af kontorpladser.

Skal jeg vælge et kontordomicil?

Et kontordomicil er en kontorejendom med kontorlokaler fordelt over flere tusinde kvadratmeter. Det er særligt store og større virksomheder, som leder efter kontordomiciler, mens mindre virksomheder vil finde et kontor til leje, et kontor til salg eller et kontorhotel.

Når du overvejer et kontordomicil, så overvej følgende:

  • Har du en stor virksomhed med mange medarbejdere og brug for meget plads?
  • Er det vigtigt for dig at have dine medarbejdere samlet i samme bygning – også på tværs af afdelinger?
  • Skal kontoret være hovedsæde eller hjemsted for din virksomhed?

Er du enig i følgende udsagn, så er det kontordomicil nok noget for dig. Se ledige kontordomiciler .

2. Kend dine behov

Når du har fundet den type kontor, som bedst passer til dig, dine medarbejdere og din virksomhed, er det tid til at komme et skridt tættere på, hvor dit kontor skal ligge og hvad det skal koste.

Beliggenheden spiller en rolle

Du skal sørge for at placere dit kontor ud fra din virksomheds behov, så dig og dine medarbejdere nemt og hurtigt kan komme til kontoret – enten i bil, med offentlig transport, på cykel eller gåben.

Det er ingen hemmelighed, at storbyer såsom København, Aarhus og Odense, som regel er dyrere, end hvis du trækker lidt væk fra storbyen. Dog har storbyerne en enorm tiltrækningskraft, ligesom det også kan være en fordel for dine kunder.

Derfor bør du overveje, om din virksomhed gør sig bedst i storbyen eller uden for storbyerne.

Hvad skal det koste?

Selvfølgelig har du tænkt over, hvor meget du gerne vil og kan betale for et kontorlokale. Alligevel vil vi kort nævne, at budgettet for dit kontor er vigtigt at tage stilling til.

Du tænker nok, at jo billigere, jo bedre. Men hvis du vælger et billigt lokale, kan det have konsekvenser for beliggenheden og størrelsen – og det er jo ærgerligt, hvis du skal flytte lokaler, fordi dit lokales beliggenhed ikke kan tiltrække personale eller hvis lokalet er for småt til at huse dine medarbejdere.

Læs også: Flyt lokaler smertefrit

Omvendt er det også farligt at vælge et kontor, som er for dyrt i forhold til dit budget. Hvis du ikke kan betale, så skal du til at flytte igen.

Derfor anbefaler vi, at du afsætter et budget til dit kontor, og derefter justerer dine ønsker efter dette. Husk også at omkostninger for kaffe, frokostordning, printer, faciliteter samt rengøring ikke er inkluderet i din kontorleje, så dette bør du også huske at afsætte penge til dette inden du fastsætter dit budget til dit kontorlokale.

Se også: Tips til at renovere dine kontorlokaler

3. Find dit nye kontor

Nu skulle du gerne have en ret god ide om, hvilket slags kontor du søger og hvad dit behov er. Alt du mangler er at fortage din søgning, så du kan finde gode lokaler, som passer til dig og din virksomhed.

På Ejendomstorvet.dk får du hele overblikket over alle ledige erhvervslokaler til kontor , så du ikke skal gennemgå en masse sider, for at finde det rigtige lokale.